בואו והכירו את עשר מיומנויות החוסן.. 

כאן קרן פרקש ועמיר ניצני. בפרקים הקודמים, דיברנו על החשיבות, יצירת תוכנית פעולה, בנושא הרבצות והתפרצויות, וכדי להצליח בתוכנית, המלצנו למקד עוד את הכוחות שלנו, כמו קרן לייזר ואלו ההמלצות:

נמליץ להתמקד בטיפול בהרבצות והתפרצויות הזעם ולהניח לשאר הקשיים כרגע.

נמליץ לבחור רק במצב מתסכל אחד, שמתרחש בבית, במגרש האימונים שלכם.

נמליץ לבחור את המצב המתסכל שקשור למסכים, בעזרתו תוכלו לזכות בשיתוף פעולה, במשאב מאוד חשוב בבית – המסך.

 

בפרק הזה אנחנו הולכים לצלול למרכיבי תוכנית הפעולה. החלק העיקר בתוכנית הפעולה שלנו, היא תוכנית ההחלפה. במקום להשתמש בהתפרצויות זעם נלמד את הילד להשתמש במיומנויות חוסן. חוסן מחליף זעם.

 

נזכר גם, שהתקף זעם סביב סגירת המסך, לא מתרחש "סתם", הוא מתרחש כי הוא נותן מענה לכל צורך מניע של הילד שלנו. נקשר עכשיו כל צורך מניע בהקשר של מסכים: הצורך המניע הראשון הוא – הצורך להשפיע על הסיטאציה, ובהקשר למסכים זה הרצון לקבל גישה נוספת למסך, וכך להשיג זמן נוסף בעיסוק שמרתק אותו. הצורך המניע השני הוא – הצורך לשחרר לחץ גופני שנוצר מתסכול, למשל ההפתעה הלא נעימה שאי אפשר עכשיו לצפות במסך, כשהוא דמיין שאפשר, מייצרת מתח פיזי, שמשתחרר בהתפרצות. הצורך המניע השלישי הוא – הצורך לבטא את עצמו, להביע כמה חשוב לו לצפות במסך, והצורך המניע הרביעי הוא – לקבל הכרה, אמפתיה והתייחסות מאיתנו, שנעצור את הכל ונתייחס ברצינות לזה שממש קשה לו, גם לזה ההתפרצות כרגע נותנת לו מענה.

 

כל צורך מניע, הוא לגיטימי וקריטי עבור הילד, לכן המיומנויות שנבחר ללמד את הילד, יהיו חייבות לתת מענה לכל צורך מניע, רק כך הן יהיו מוצלחות מבחינת הילד, ויוכלו להחליף בהצלחה את הופעת ההתפרצויות. אחרת נשקיע מאמץ רב בללמד, אבל בסיום התוכנית הכל ישכח ויעלם. לכן לבנות תוכנית פעולה מומלצת בעייננו, זה אומר, לבחור בקפידה, את המיומנויות אותם נרצה לאמן. על כך נרחיב בפרק הזה.

 

בואו נכיר את עשרת מיומנויות החוסן בהקשר של מסכים. הן הבסיס של תוכנית הפעולה שלנו, הם הסוד הגדול, אם נאמן בהתמדה, הם אלו שיחליפו את הופעת התפרצויות הזעם –

לכל מיומנות חוסן, אתם תראו שנתנו כותרת שהיא בשפה המתאימה לילד. השימוש בשפה המותאמת לילד, בקורס שלנו, הוא עקרון מאוד חשוב בעיננו, להצלחה שלנו ההורים, כי כשיש לנו שפה, אנחנו יכולים להעביר מסר, ללמד, ולהעצים את המיומנות, שאליה אנחנו מכוונים.

 

בוא נתחיל – הנה היא מיומנות החוסן הראשונה –

אני שומר – הכוונה היא לאמן את הילד שלנו ביכולת של איפוק. כך שאפילו כשאני הילד, ממש רוצה להרביץ עכשיו, אני לא ארביץ. אני שומר. אני שומר על אמא. אני שומר על אח שלי. אני שומר על הציוד בבית. אני לא ארביץ ואני לא אפגע בחפץ, אפילו שאני מאוד כועס. באימון, כבר בתחילת הדרך, הילד מקבל הכרה על כך שהצליח לשמור. זה השלב הראשוני ביותר. לשמור, זו מיומנות הדורשת אימון.

 

מיומנות חוסן שניה –

אני משתף – אני מדבר ומסביר מה שיש לי בלב. אני משתף, מה אני רוצה, ומה חשוב לי, ואני גם לומד לשתף את עולם הרגשות שלי. אנחנו ההורים לא מסוגלים לנחש. ככל שאנחנו מפתחים את יכולת הביטוי של הילד, במצבי תסכול, כך הוא מקבל מענה לצורך המניע שלו לבטא את הקושי שלו, בנוסף, הוא מעלה לעצמו את הסיכויים, לקבל מענה לצורך המניע שלו, להשפיע על מה שהוא רוצה שיקרה, ולצורך המניע שלו לקבל הכרה ואמפתיה מהסביבה. עצם הביטוי מאפשר לו גם לשחרר לחץ פנימי, ולתת מענה לצורך זה. לכן מיומנות השיתוף היא מיומנות יסוד בחיי הילד, אשר נותנת מענה נרחב, וזו מיומנות הדורשת אימון קבוע.

 

מיומנות חוסן שלישית-

אני גמיש – הכוונה היא לאמן את הילד, להתגמש כאשר הרצונות שלנו מתנגשים, הוא רוצה משהו אחד ואנחנו משהו אחר, ויש לנו קונפליקט. נלמד אותו לשתף פעולה בתוך שיח, שבו הוא מדבר ומקשיב לפי התור. בשיח הזה הוא כן יקבל חלק ממה שרצה, יקבל, אבל לא את הכל. כי נאמן אותו להתפשר ולהתגמש בעמדתו. להשתתף בשיח גמיש, תוך כדי מצב מתסכל, זו מיומנות חוסן שתשמש אותו לכל החיים, ותיתן לו מענה לצורך המניע להשפיע על הסביבה, כך שהוא מקבל אך גם נותן. וזו מיומנות הדורשת אימון עומק, שכדאי להתחיל בשלבים הראשונים, כבר מהגיל הצעיר.

 

מיומנות חוסן רביעית-

אני בוחר – הילד, מסוגל לבחור בין שתי אפשרויות. לבחור, זה בעצם אומר לוותר על אפשרות אחת. כי לנו ההורים, לא תמיד יש זמן לשיח ארוך וגמיש עם הילד, מצד שני כן נרצה לתת לו מענה לצורך שלו להשפיע. לכן יהיו מצבים, בהם נרצה לתת לילד שתי אפשרויות ומתוכן לבחור. היכולת שלו לשתף איתנו פעולה, ולהסכים לבחור מתוך שתי האפשרויות שהצגנו, תעזור לו ולנו במצבים רבים.

 

מיומנות חוסן חמישית-

אני מקשיב לבקשות חובה – חלק מהבקשות שלנו ההורים, הן בקשות חובה. וכאשר אני ההורה מבקש בקשה באופן מסוים, אני מצפה ממנו, למאה אחוז שיתוף פעולה. המיומנות של הילד שלי לזהות שעכשיו זו בקשת חובה, ולשתף פעולה באופן מלא, זו מיומנות הדורשת אימון.

 

מיומנות חוסן שישית-

אני על המסלול – הכוונה היא לאמן את הילד שלי, להבין את מסלול סדר היום שלו, ולשתף איתו פעולה. לדעת מתי הוא מקבל מענה לכל צורך שיש לו. להיות מסוגל להתאפק, עד שתגיע הפעילות אליה הוא מחכה. ולהיות מסוגל לעבור מעבר קל, בין פעילות אחת לשניה במסלול. לשתף פעולה עם מסלול סדר היום, זו מיומנות הדורשת אימון.

 

מיומנות חוסן שביעית –

אני מרגיע את הגוף – כאן נאמן את הילד להיות מסוגל לזהות שהלחץ בגוף שלו עלה, ולהסכים לעצור, ולעשות פעולות, שמרגיעות את הגוף שלו. פעולות מרגיעות, שהוא יוכל לעשות בהדרגה, גם באופן עצמאי יותר ויותר. עד כה, התפרצות הזעם היא זו שנתנה מענה לצורך המניע, לפרוק לחץ, ועתה יש פעולות אחרות שנותנות לי מענה מספק. היכולת לזהות מצב לחץ, ולהרגיע את הגוף בדרכים טובות ומועילות, תוך כדי מצב מתסכל, זו יכולת מורכבת, הדורשת אימון הדרגתי, לכן, מכינים תשתית ואותה כל הזמן מרחיבים.

 

מיומנות חוסן שמינית-

אני חוזר למסלול – נפלת? בוא נקום. כי אין אימון בלי נפילות. אפילו אחרי שהילד התפרץ והרביץ, ועברנו יחד סערה. לא נורא, אתה מסוגל לקום, לסלוח, לשחרר את מה שהיה, לפתוח דף חדש, ולחזור למסלול סדר היום. היה משבר אבל הנה חזרת למסלול. לראות את הטוב ולהדגיש עבורו את הטוב, גם בנפילה. זו מיומנות הדורשת אימון.  

 

מיומנות חוסן תשיעית –

אני משחק לבד ונהנה – אני מסוגל להנות ממשחק עצמאי, אני לא תלוי במישהו שישחקו איתי, ואני לא חייב מסך שיעניין אותי. אני מסוגל להתעניין, ליצור, לחקור, לשעשע את עצמי. אני נהנה גם עם עצמי. עבורנו ההורים זו יכולת קריטית כדי לנהל סדר יום, שאינו מושתת רק על מסך או על משחק איתנו. יכולת ההנאה של ילדינו ממשחק עצמאי, דורשת אימון אצל ילדים רבים.

 

מיומנות חוסן עשירית –

אני בוגר – זה היעד שלנו! מתי נגיד לילד שלנו שהוא בוגר? כשהוא עשה פעולה מאתגרת, כמו לסגור מסך, תוך שהוא מקשיב, רגוע, שומר וממשיך לדבר הבא במסלול, סדר היום שלו. להיות בוגר, זה בעצם מכלול של מיומנויות החוסן, שמופיעות יחד, בתוך סיטואציה מסוימת, שפעם היתה מאוד מאתגרת עבורו, והיום לפתע היא כבר לא. "תראה איזה בוגר אתה" נעצים את הילד בשינוי שחל בו. למביט מהצד, זה נראה פשוט, אבל אנחנו יודעים שמתחת לפני השטח, הילד שלנו מתחיל להפנים אוסף מיומנויות חדשות, והוא משתמש בהן לאט לאט. התחושה היא, שהילד שלנו גדל, הילד שלנו בוגר. גאווה גדולה עבורו ועבורנו.

 

אלו הם עשרת מיומנויות החוסן, אימון במיומנות הללו יפחית את הדפוס של הילד שלנו להתפרץ ולהרביץ, ויגביר את שיתוף הפעולה שלו, בהקשר של מסכים.

כאן קרן פרקש ועמיר ניצני, מקווים שנהנתם. לחצו על הכפתור למטה למעבר לפרק הבא.

 

רוצים לשתף אותנו במחשבות או שאלות? כתבו ווצאפ לקרן פרקש 050-5646847

או רישמו מייל keren.ads@gmail.com

 

הדרכת הורים לכל תינוק וילד