בקבוק ללא מאבק

"אני לא מצליחה לשאוב חלב… "

אנחנו רוצות לשאוב, כדי להזין את התינוק שלנו בדבר הכי שווה שיש – חלב אם מדהים!! הקסם של הבריאה!!
מה לנסות? משאבה חשמלית או ידנית או כוס טפטופים?
לכל אחד מהם יש יתרונות אחרים וחסרונות אחרים, ולכל אמא יש התאמות עבורה. משאבה חשמלית, יכולה להיות יעילה לאמא אחת או רועשת וכואבת לאמא אחרת. משאבה ידנית, יכולה לשאוב כמויות יפות, אם יודעים להשתמש בה נכון, ולפעמים אפילו טובות יותר ממשאבה חשמלית! עבורי למשל המשאבה החשמלית כאבה ולא הצלחתי לשאוב איתה חלב, לעומתה דוקא המשאבה הידנית, אחרי שלמדתי איך לעבוד איתה נכון, דוקא היא, הפליאה בכמויות יפות של חלב. כוס טפטופים היא פטנט אדיר, ובכתבה הזו אסביר איך להפוך את כוס הטפטופים למשאבת חלב ידנית ולהצליח להוציא איתה חלב – גם למי שעד עכשיו לא הצליחה לשאוב בשום משאבה!

"אני לא מצליחה לשאוב חלב… איך להצליח?"
כמות החלב שיוצאת בשאיבה, לא קשורה בכלל לכמות החלב שיש לך בשד. "אז למה חלב לא יוצא לי?" פשוט כי הגוף שלנו יודע לשחרר חלב בעזרת הורמון אוקסיטוצין, זה הורמון האהבה, ההורמון הזה מופעל ברגע שאת חשה את התינוק שלך מתחבר לשד, ומה לעשות שמשאבה לא גורמת לנו לשחרר את ההורמון הזה… אז מה עושים? מתחכמים! שואבים חלב במקביל להנקה! ככה ההורמון משתחרר והחלב מתחיל לזרום. כן, הדרך שתפיק לך הכי הרבה חלב, היא חיבור של המשאבה במקביל להנקה. אבל איך? גם להניק וגם לפמפם חלב? ומה אני עושה עם הרעש של המשאבה? נכון, כאשר המשאבה החשמלית רועשת זה לא מתאים בכלל. ומה עם ידנית? עם משאבה ידנית רגילה זה מסורבל, אבל אפשרי. אפשר למשל, ללבוש חזיית הנקה שיש לה חור מיוחד למשאבה והיא תחזיק אותה, או לקחת חזייה ישנה ומיותרת ולעשות בה חור למשאבה. ככה החזייה תופסת את המשאבה בזמן שאת מניקה בצד שני, ויש לך יד שאפשר לפמפמם איתה. כמובן הפתרון האידאלי למשימה, זה להשתמש בכוס טפטופים, שנצמדת לשד בוואקום. חשוב לללמוד איך לחבר לשד, באופן שמייצר וואקום טוב וחזק, כדי שתשאר על השד תפוסה.

כוס טפטופים או משאבת חלב ידנית?
כוס טפטופים, יכולה לתפקד כמשאבת חלב ידנית מעולה… בעברית נתנו לה את השם "כוס טפטופים", אבל השם בעברית פשוט מטעה, כי זה נשמע שהיא אוספת טפטופים, ומתאימה רק לנשים שמטפטף להן חלב. אז ממש לא. היא משאבה ידנית לכל דבר, רק צריך ללמוד להשתמש נכון. אל דאגה, אני הולכת להסביר בדיוק איך. 

איך כוס טפטופים עובדת?
מחברים אותה לשד בעזרת יצירת וואקום, ואז משחררים את היד ושוכחים ממנה. כן היא עושה את העבודה לבד, כי הוואקום שהיא מייצרת, הוא זה שיוצר את השאיבה. כי להבדיל ממשאבות ידניות אחרות, המשאבה הזו עשויה מסיליקון רך ולכן רק צריך לדעת לחבר נכון וליצור וואקום טוב, והוואקום עושה את העבודה. לפעמים זה מרגיש פלא של ממש. אם עדיין אין לך כוס כזו, ממליצה על הכוס המקורית של האאקה, אפשר לרכוש אותה כאן.

היתרון הוא כפול, כי גם הצלחנו לשאוב, וגם חסכנו זמן. סוף סוף אנחנו לא צריכות לפנות זמן יקר לשאיבה. זמן ההנקה הפך גם לזמן שאיבה.

מתי כדאי לי לשאוב ?

זה נושא ממש חשוב. כדי שהשאיבה תלך לנו בקלות, כדאי לחבר את המשאבה או הכוס, דוקא לשד מלא, למשל בהנקה הראשונה לפנות בוקר. בעיקר אם זכינו בשינה של יותר מ 4 שעות ברצף, הגוף שלנו רפוי ונינוח, ובגלל שגם לא הנקנו בשעות הללו, אז נהיה מלאות בחלב. מומלץ להגיש לתינוק, דוקא את השד הרך והפחות גדוש, ובמקביל להנקה, נחבר את המשאבה או הכוס לשד המלא יותר. ככה נרוויח פעמיים, גם שאבנו בקלות, וגם התינוק לא קיבל זרימת חלב מהירה מידי, משד גדוש. 
אם את מתכננת לחזור לעבודה או לצאת פעם בשבוע, כדאי לחבר את הכוס בשעה קבועה ביום, למשל, במקביל להנקה של לפנות בוקר, באופן קבוע. אחרי כמה ימים כאלו, הגוף שלך ילמד לייצר חלב נוסף, בשעה הזו. ותוכלי להמשיך את הנוהג גם כשאת חוזרת לעבודה. ככה שגם אם בהתחלה לא יצא הרבה. רק צריך להתמיד. 
אחרי שחזרת לעבודה, ואת נותנת לתינוק חלב אם בקבוק, אז מומלץ בנוסף לשאיבה בעבודה, גם לחבר את הכוס בהנקה הראשונה אחרי העבודה. זו שעה ששני השדיים יהיו גדושים בחלב, וככה תוכלי להפיק בקלות חלב אם נוסף לבקבוק.
יוצאת לבלות או לסידורים? נהדר 🙂 אחרי יציאה מהבית ללא התינוק, נזכור שאם התינוק קיבל בקבוק במקום הנקה, אז חשוב לשאוב את המנה הזו, כדי לשמור על תפוקת החלב, וגם כדי למנוע גודש ודלקות. בזמן היציאה מהבית, תוכלי לחבר את הכוס ולהוציא חלב, אפילו בתוך ברכב. אם כבר הגעת הביתה ועוד לא שאבת, והתינוק רוצה לינוק, אז חברי את הכוס, דוקא אל השד המתוח, זה שיש בו גודש רב יותר, במקביל להנקה מצד שני. חשוב שהשד הגדוש יעשה רך חזרה.
הערה חשובה: שאיבות יומיומיות רבות, שהן בנוסף להנקה מלאה, יגבירו בצורה משמעותית את ייצור החלב שלך, וזה מומלץ רק אחרי התייעצות עם מדריכת הנקה.

"יש לי משאבה חשמלית בבית – את יכולה לתת לי עצות לייעול השאיבה?"
דבר אחד שמשפר את היציאה של החלב במשאבה חשמלית, הוא עיסוי השד, תוך כדי השאיבה, וסחיטה ידנית של השד, במקביל לשאיבה. בנוסף, אני ממליצה לך על טריק המעולה הזה – כשאת שואבת עם החשמלית, אז בצד השני חברי את הכוס. רק לחבר ולשכח. 
לא תאמיני אני מצרפת לך תמונה של אמא, שילדה בקיסרי ושבוע אחרי הלידה היא היתה צריכה לשאוב הרבה. אז היא היתה שואבת במשאבת חלב חשמלית (איכותית!) בצד אחד ובכוס (של חברת האאקה) בצד שני ו… החלק המפתיע הוא שבכוס של האאקה, היה מתמלא לה באופן קבוע יותר חלב מאשר בשד שהיה מחובר לחשמלית 🙂
הנה התמונה שהיא שלחה לי, רק לפני שבוע עברה קיסרי – איזו לביאה!! 
אז כשאנחנו מחברות את הכוס, במקביל למשאבה החשמלית, אנחנו זוכות גם ביותר חלב, גם בחסכון של זמן וגם בחסכון של כסף. כי הצלחנו לשאוב במקביל משני הצדדים, בלי להוציא סכום כסף גדול על משאבה חשמלית דו-צדדית. 

"יש לי משאבה ידנית וגם חשמלית והכל כואב לי, יש לך עצות?"
כן! הבעיה במשאבות זה השאיבה החזקה מבלי שיוצא חלב, זה מה שכואב לשד. במשאבה ידנית יש לך שליטה מלאה ויש בה אפשרות לטריק חשוב: בהתחלה לעשות פמפומים קטנים ועדינים עם הידית של המשאבה, שוב ושוב פמפומים עדינים, ממש לדגדג את הפטמה, זה "קורא" להורמון האוקסיטוצין להשתחרר, נמשיך בפמפום עדין ונעים, עד שיצאו לנו טיפות חלב. כשיוצאים טיפות, זה אומר שהורמון אוקסיטוצין התחיל להשתחרר בגוף, רק עכשיו נעבוד עם הידית במשיכות עמוקות יותר ונראה את השפריצים יוצאים. עכשיו זה לא יכאב. אם שוב לא יוצא חלב, נפסיק את המשיכות העמוקות, שוב נפמפם ונקרא להורמון להשתחרר. 
אם את מחברת כוס, לפטמה שהיא רגישה, חברי על רמת הוואקום הנמוכה ביותר, תוכלי לפמפמם עם הכוס ממש כמו משאבה, ולקרוא לחלב.
וכמובן אסכם את העצות הטובות שמקלות על השאיבה:
+ לחבר במקביל להנקה, ולצורך זה תצטרכי חזייה למשאבות או להשתמש בכוס שמתפקדת ממש כמשאבה.
+ לשאוב בשעות שהשד מלא.
+ לעשות עיסוי לשד, וסחיטה ידנית, בזמן השאיבה.

"האם אני חייבת לשאוב מכוס, במקביל להנקה או במקביל למשאבה נוספת?"

לא! את יכולה לשאוב עם כוס גם בלי תינוק, ובלי משאבה נוספת. הכוס של האאקה, יכולה לתפקד ממש כמו כל משאבה ידנית אחרת. בעבודה, או בחופשה, פשוט ליצור וואקום טוב על השד, והמשאבה תוציא לך חלב. אם החלב לא יוצא, אז יש לעצור ולייצר וואקום טוב יותר. אסביר בהמשך

אז לסיכום: כמה חלב אני יצליח לשאוב מכוס טפטופים?
תצא לנו כמות חלב קטנה –
כשאנחנו שואבות מהכוס בצורה לא תקינה והוא לא עושה וואקום טוב.
או כשהמשאבה חשמלית/ידנית כואבת לנו, ואחרי שתי דקות אנחנו מורידות אותה.
או כשאנחנו שואבות משד שלא מרגיש מלא.
או אם אנחנו כמעט ולא שותות מים לאורך היום (הפיפי שלנו צהוב).

תצא לנו כמות חלב גבוהה –
כשאנחנו מחברות משאבה או כוס:
+ במקביל להנקה
+ כאשר השד מרגיש מלא בחלב
+ בשעה קבועה, כל יום
או כשאנחנו מחברות משאבה ועושות עיסוי לשד, וסוחטות במקביל לשאיבה.

או כשאנחנו שואבות משני הצדדים, צד אחד משאבה וצד שני כוס. או משאבה דו-צדדית.

תצא לנו כמות חלב מדהימה – 
כשאנחנו מחברות משאבה או כוס, לשד גדוש ומלא מאוד ובמקביל בצד שני מניקות. למשל אחרי לילה של 5 שעות רצופות ללא הנקה, נתעורר עם שד אחד מאוד נפוח וגדוש. אז נציע לתינוק את השד הרך יותר, ואת השד הנפוח והמלא בחלב – נשאב. למה לא לתת לתינוק את השד עם הגודש? כי שד בגודש, משפריץ לתינוק חלב מאוד מאוד מהר. התינוק ישתה כמויות גדולות מידי לקיבה שלו, עלול לחוש כאב בטן ולהקיא את הכל. חשוב שנצליח להקל על הגודש ולשאוב את עודפי החלב. שלא תיווצר דלקת. אפשר לתת לתינוק לינוק אחרי השאיבה, לצורך ריקון מיטבי.

אני חוזרת לעבודה – איך לנהל את השאיבות?
נפלא שאת רוצה להמשיך לתת חלב אם בבקבוק!! אין כמו חלב אם 🙂 
יש סיכוי טוב ששאיבות האלו יספיק לך לגמרי:
פעם ראשונה: במקביל להנקה הראשונה לפנות בוקר. לחבר כוס או משאבה לשד המלא יותר ולתת לתינוק את השד הרך יותר.
פעם שנייה: לשאוב בעבודה. שאיבה אחת משני השדיים במקביל. למשל, בעזרת משאבה מצד אחד וכוס מצד שני.
פעם שלישית: לשאוב שוב עם כוס או משאבה, במקביל להנקה של ארבע. כשאת פוגשת את התינוקי. אל השד המלא מאוד חברי משאבה, ואת השד הרך, הגישי לתינוק. 
ככה את יכולה לנהל את השאיבות בחכמה, ולחסוך זמן יקר בעבודה ובבית. בדקי אם ההצעה הזו טובה לך. חשוב לא להשאיר שד בגודש להרבה שעות, כי זה פוגע ברקמת השד ועלול ליצור דלקות.

איך לחבר את הכוס כדי שתשאב חלב כמו משאבה?

חשוב שהמשאבה תתחבר טוב לשד, בעזרת הוואקום הטוב שנעשה. המשאבה עשויה מסיליקון, ולכן יש שלושה רמות של וואקום שאת יכולה ליצור.
חשוב שהכוס תהיה מחוברת בוואקום טוב, בלי ליפול! אם הכוס נופלת בקלות, תחילה הרטיבי את השד וצרי וואקום מחדש, ואם הכוס עדיין נופלת, אז העלי את רמת הוואקום. איזה רמת וואקום לבחור? ככל שרמת הוואקום עולה, ככה יותר חלב משתחרר לנו. מצד שני חשוב שהוואקום לא יכאיב לנו, לכן נחבר לפי רמת הוואקום טובה וחשוב שהיא תרגיש טוב ולא תכאב. רמת וואקום ראשונה, היא ללחוץ על הכוס ואז לחבר למרכז הפטמה. רמת וואקום שניה, זה גם לקפל את השפתיים ואז לקפל אותם חזרה על הפטמה. רמת וואקום שלישית זה גם ללחוץ במרכז הכוס וגם לקפל את השפתיים, ואז לחבר למרכז הפטמה. הנה תמונה שמדגימה נפלא את רמת וואקום 2 ורמת וואקום 3. 
 

כוס טפטופים
בחרי את רמת הוואקום, על ידי כיווץ המשאבה לפי התמונה, החזיקי את המשאבה מכווצת ואז הצמידי למרכז הפטמה, עכשיו הורידי את הקיפול ושחררי את היד. אם חיברת נכון, את תראי שהמשאבה מחזיקה את עצמה בוואקום טוב, בלי ליפול. אם הפטמות שלנו רגישות ורמת הוואקום הגדולה כואבת לנו, אז נבחר את רמת הוואקום הכי נמוכה. נשים לב, שאם בחרנו ברמת הוואקום הכי חלשה, כאשר הכוס מתמלאת, אז את עלולה להרגיש שהוואקום נחלש מידי, ואז נצטרך כל כמה דקות לשים את הוואקום מחדש. טריק נוסף, בזמן החיבור מחדש, אפשר גם לפמפם קלות, בעזרת לחיצות על הכוס, זה מגרה את הפטמה, וזו חלופה לרמת וואקום חזקה. פגשתם סרבנות בקבוק? שאבתם חלב מדהים, אבל התינוק לא מוכן לקחת בקבוק? יש לי על זה הדרכות מעולות לסרבני בקבוק, כנסו לכאן:

קרן פרקש

בקבוק מומלץ - סרבני בקבוק

ברוכה הבאה לאתר "חכמת ההורות". שמי קרן פרקש, אני דולה, מנתחת התנהגות יישומית ומייסדת "חכמת ההורות". מפתחת תוכנית "בקבוק ללא מאבק", איך ללמד תינוק יונק לקחת בקבוק באהבה. התוכנית עוזרת לאמהות מניקות שהתינוק שלהן "סרבן בקבוק", ובשיטה הזו ליוויתי מאות אמהות מניקות לסרבני בקבוק, יחד עם הצוות שאיתי, נורית שלונסקי, יועצת הנקה מוסמכת ומיילדת ושרית גיורא דודאי, מדריכת הנקה ועובדת סוציאלית. 

בהשכלתי למדתי לימודי תעודה בניתוח התנהגות יישומי ABA, לימודי דולה, לימודי תואר ראשון ושני בפיסיקה, ותואר לאחר תואר בביולוגיה. בוגרת אוניברסיטת ת"א, הטכניון וסמינר הקיבוצים.

אוהבת להיות יצירתית, אוהבת לתמוך בהורים, אוהבת להקשיב. אני אמא לארבעה מתוקים ובת הזוג של אריאל אהובי.