התקפי זעם אצל ילדים: איך לעזור לילד שלי?

הגענו לרגע בו יש בבית שלנו יותר ויותר התקפי זעם. אנחנו עומדים נדהמים מול היכולות המשוכללות של הילד שלנו. נדמה כאילו הוא "איבד את זה", הוא מרביץ – צועק – בוכה – בועט, אנחנו מנסים להסביר והילד צורח…

קרן פרקש ועמיר ניצני. עדכון אחרון: 3.1.2024

הי, כאן קרן פרקש ועמיר ניצני, ואנחנו מכירים מקרוב את תחושת חוסר האונים שהתקפי הזעם יוצרים… לכן רגע לפני שנתחיל בהסברים והדרכות, החלטנו לפתוח מצלמה ולנסות להמחיש קצת מהרגשות הללו בסרטון הבא… 

התקפי זעם של ילדים – למה זה קורה?

התפרצויות מופיעות כחלק משלב התפתחותי טבעי. הילד שלנו מגלה שהעולם מלא בתסכולים, והמציאות לא זורמת עם הרצונות שלו. הילד כועס והוא לא יודע מה לעשות עם הפער בין מה שהוא רוצה לבין מה שקורה: הוא מתאמץ לבנות משהו וזה מתפרק לו… הוא רצה לבד ומישהו אחר עשה… הוא רצה עוד ושמע את המילה "לא"… הוא דמיין שיקבל כחול וקיבל אדום… שוב ושוב הוא מגלה שהמציאות מאכזבת אותו – הילד שלנו זקוק שניתן לו כלים, להכיל את האכזבות בחיים… 

מה יעזור לילד שלי להפסיק עם התקפי הזעם?

העולם ימשיך לתסכל את הילד שלנו עוד הרבה שנים, ותגובת הטנטרום שהתרגל אליה רק מקשה עליו. לכן, הדרך היא לפתח אצלו כבר מגיל צעיר יכולות וגם כוח פנימי, אנחנו קוראים לזה מיומנויות החוסן. אלו הן יכולות שעוזרות לילדים שלנו לנהל תסכולים בדרך של כח פנימי, כך שהם ידעו להוביל את עצמם גם כאשר הם בסערה פנימית. הם ידעו להשפיע על העולם בדרך מתאימה במקום שימוש בכח או התפרצות בכי.

להגיב אחרת לתסכול…

הרעיון הוא ללמד את הילד שלנו מיומנויות חדשות שיעזרו לו להגיב אחרת לתסכול – בדרך שתתאים לו ותתאים גם לנו. בעצם, אם הילד שלנו חווה התקף זעם, חסרות לו מיומנויות מסוימות כמו: היכולת לנהל כעסים, לתקשר איתנו, להביע רגשות ורצונות, להתנהל לפי סדר יום, להתפשר, להמתין, להירגע בעצמו, לשמוע "לא" ולדעת שזה לא סוף העולם… אלו יכולות שיעזרו לו להתגבר על קשיים וישמשו אותו לכל החיים. את היכולות האלו אנחנו ההורים נוכל ללמד ולאמן, על ידי תרגול והתמדה, ממש כמו רכיבה על אופניים. 

במקום התקפי זעם לנהל תסכולים – באמת כל ילד יכול?

כן! המחקרים והניסיון המקצועי מראים לנו שכל ילד וילדה יכולים להשתחרר מהתפרצויות וללמוד לנהל תסכולים. גם ילדים קטנים, גם ילדים רגישים, גם ילדים מיוחדים – כולם יכולים. בעצם, היכולות האלו הן ממש כמו שרירים, צריך לפתח ולאמן אותם בהתאמה לילד. לכן התפקיד שלנו כהורים כל כך חשוב, כי אנחנו הדמויות העיקריות שיכולות לעזור לילדים שלנו להתאמן ולבנות את היכולות האלו. ליצור בבית "חדר כושר" – חדר כושר של הלב.

מה יעזור לנו – לעזור לילד?

כדי להבין לעומק למה התפרצות זעם מתרחשת ומהם 5 הצעדים הכי חשובים שישחררו אתכם מהתפרצויות הזעם בבית, יצרנו עבורכם הדרכות ללא עלות. הירשמו כאן ומיד תקבלו גישה לסרטוני ההדרכה:

על המחברים…

אנחנו, קרן פרקש ועמיר ניצני, עמיתים למקצוע, מנתחי התנהגות, יחד פיתחנו שיטה שמאפשרת להורים ללמד ולאמן את הילד שלהם מיומנויות חיים לניהול תסכולים וכעסים ולפתח את החוסן הפנימי. פיתחנו הדרכות ממוקדות, כדי לעזור להורים עם אחד האתגרים המורכבים ביותר שיש במסע גידול הילדים – התמודדות עם התפרצויות הזעםהחזון שלנו להעניק להורים הדרכות שקשובות לעולם הילד. ההדרכות שלנו עוזרות להורה לאמן את הילד בדרך חוויתית של משחק, שפונה ללב הילד והופכת אותו לשותף שנהנה מהדרך אל השינוי המיוחל.

קרן פרקש

בקבוק מומלץ - סרבני בקבוק

ברוכים הבאים, אני מנתחת התנהגות יישומית, עוסקת בשינוי הרגלים של ילדים. ייסדתי את "חכמת ההורות", והקמתי אתר הדרכות להורים, לתינוקות ולילדים, שתהיה משענת להורים.

בהשכלתי למדתי לימודי תעודה בניתוח התנהגות יישומי ABA, לימודי דולה, לימודי תואר ראשון בפיסיקה ובביולוגיה, ותואר שני בפיסיקה. בוגרת אוניברסיטת ת"א, הטכניון וסמינר הקיבוצים.

אוהבת להיות יצירתית, אוהבת לתמוך בהורים, אוהבת להקשיב. אני אמא לארבעה מתוקים ובת הזוג של אריאל אהובי. מחכה להכיר אתכם 🙂

עמיר ניצני

עמיר ניצני

נעים מאד, אני מנתח התנהגות יישומי, מומחה בהתפרצויות זעם. מזה 15 שנים, מנחה תוכניות טיפול ותוכניות שילוב לילדים עם צרכים מיוחדים, עוסק בהרצאות והדרכת הורים לילדים עם קשיי התנהגות/ קשב וריכוז. בנוסף אני מורה לחינוך מיוחד בבי"ס חנ"מ.

בוגר לימודי תעודת הוראה לחינוך מיוחד, מכללת גורדון. בוגר לימודי תעודה בניתוח התנהגות יישומי ABA, אוניברסיטת ת"א, מוסמך BCABA. תואר B.Sc בהצטיינות בהנדסת חשמל, טכניון.

יחד עם מיכל, בת הזוג המקסימה שלי, אנחנו מגדלים ארבעה ילדים מתוקים. מחכה לפגוש אתכם 🙂

למה התפרצות זעם מתרחשת?
מהם 5 הצעדים להשתחרר מהתפרצויות?
סרטוני הדרכה – חינם
לגילאי 2-7

הכפתור נתקע על "עוד רגע"?
לתיקון הבעיה – לחץ כאן