באיזה אתגר מומלץ להתמקד?

אנחנו שמחים שאתם כאן איתנו במדריך שהכנו עבורכם. כאן קרן פרקש ועמיר ניצני, מאימון הספירלה.

בפרק האחרון דיברנו על יצירת תוכנית פעולה, שתיתן לילד שלנו את המענה, לכל צורך מניע, בהקשר של התפרצות, הנה הם: אחד "הצורך להשפיע על הסיטואציה, כדי לקבל את מבוקשו", שתיים "הצורך לשחרר את לחץ הגוף", שלוש – "הצורך לבטא את עצמו ולומר את מה שהיה לו על הלב",  ארבע – "הצורך לקבל הכרה, אמפתיה והתייחסות רצינית לקושי שלו".

דיברנו על החשיבות ברכישת מיומנויות, להם קראנו "מיומנויות חוסן", אותם נרצה ללמד את הילד שלנו, והם אלו שיתנו לו את המענה הטוב לכל צורך מניע שלו, כך שההרבצות וההתפרצויות הכוחניות, כבר יהפכו עבורו למיותרות, כי יש לו באמת דרך טובה יותר עבורו.

בפרק הבא, אנחנו מבטיחים לפרט את כל מיומנויות החוסן החשובות לילדים, אבל כדי שנוכל לעשות את זה, נצטרך בפרק הזה, לעשות מיקוד נוסף, מיקוד לייזר.

בפרק הקודם דיברנו על הצורך במיקוד! שם פרטנו על שלושה מיקודים ראשונים, בואו נזכר בהם:

להתמקד רק בילד אחד למשך חודשיים-שלושה.

להתמקד אצלו בטיפול בהתפרצויות וההרבצות ולדחות לזמן מה את השאר.

להתמקד ביצירת תוכנית פעולה ברורה, הדרגתית ויעילה.

כי אחד הדברים החשובים, שנותנים תרומה גדולה להצלחה שלנו כהורים, הוא לדעת כיצד למקד את הכוחות שלנו, כי הכוחות שלנו ההורים מוגבלים, אבל אם אנחנו ממקדים אותם כמו לייזר אנחנו נצליח, כך אנחנו עושים בקורס שלנו ועל כך נדבר עוד בפרק הזה.

קדימה ממשיכים- אז מה אנחנו צריכים בשביל למקד מיקוד נוסף, כמו קרן לייזר, את המאמץ שלנו?

כבר ברור לנו שאנו מתמקדים בהתפרצויות הזעם והנחנו לשאר, אבל הילד שלנו מתפרץ בכל מיני מצבים, פעם כשאנחנו מנסים לחזור הביתה מגן השעשועים, פעם כשסוגרים לו מסך, כמו: טלוויזיה, מחשב, או נייד, פעם בקניון, ופעם בזמן האוכל כי הוא רצה קינוח ואנחנו רצינו לנוח. מה שלרוב קורה הוא, שאנחנו מנסים לטפל בכל ההמצבים המתסכלים הללו יחד, ובאופן מוזר ומפתיע, לתקוף את הבעיה, בכל החזיתות דווקא מעכב את ההצלחה שלנו.

לכן המיקוד הראשון שלנו להיום – הוא להתמקד במצב מתסכל אחד בלבד!

למה חשוב לבחור מצב מתסכל אחד ולא יותר? הרי זו אותה התפרצות? נכון, התפרצות דומה, אותם פרצופים כועסים, שהופכים לערבוב של צעקות ובכי, ומתגברים לבעיטות על הרצפה, השלכת חפצים ומכות.

אומנם ההתפרצות נראית אותה דבר, אבל, בכל מצב מתסכל, יכול להיות צורך מניע קצת אחר, ואז בחירת המיומנות תהיה אחרת. למשל, התפרצות זעם, אחרי שאמרנו "לסגור מסך", והתפרצות זעם, אחרי שהפסיד במשחק עם חבר, יצטרכו מיומנויות חוסן שחלקן דומות, אבל חלקן שונות. אם אנחנו מתמקדים במצב מתסכל אחד, יותר קל לנו לתכנן מראש, מהי דרך הפעולה שלנו ובאיזה מיומנויות, נרצה לאמן את הילד שלנו.     

 

סיבה נוספת שבגללה חשוב להתמקד רק בתסכול אחד, היא שלילד שלנו, יהיה הרבה יותר קל, ללמוד ולהפנים את המיומנויות החדשות שנלמד אותו, אם נתמקד במצב מתסכל אחד, כי זו אותה סיטואציה שחוזרת על עצמה, עם אותו מסר מאיתנו, שוב ושוב ללמוד להתמודד עם מצב מתסכל אחד. ברגע שהמסר שלנו עיקבי, והמיומנויות אותם נלמד אותו, יחזרו על עצמם שוב ושוב, הילד שלנו יפנים אותם בקלות רבה יותר.

 

וסיבה אחרונה שבגללה חשוב להתמקד בתסכול אחד, קשורה אלינו, אנחנו אנושיים, וגם לנו קשה לעשות את "הדבר המדויק" עבור כל הסיטואציות, גם עבורנו ליישם ברגע האמת דורש מאיתנו מאמץ – ולכן אם אנחנו מתמקדים בהתחלה באתגר אחד, גם לנו קל יותר, להיות מוכנים וליישם בהתמדה, ולכן לבסוף גם להצליח.

 

אז עכשיו אנחנו מחפשים מצב מתסכל אחד, אבל יש כל כך הרבה, איזה מצב מתסכל כדאי לנו לבחור? זה מביא אותנו למיקוד השני שאנחנו ממליצים לכם  – והוא לבחור מצב מתסכל אחד, שמתרחש בבית (!) שלכם.

מדוע דווקא מצב שמתרחש בבית? כי אנחנו רוצים לטפל בקושי של הילד שלנו, בתנאים המיטביים לאימון, בסביבה הביתית והעוטפת שלנו, לעומת החוץ, שם תמיד יהיו בנוסף צופים מבחוץ, דבר שיעלה את המורכבות של הקושי שלנו להתמודד. לכן, כרגע אנחנו לא נבחר התמודדות כמו "התפרצות בסופר" או "חזרה מגן המשחקים" או "ביקור אצל סבתא", אלא נבחר מצב מתסכל שמתרחש בבית שלנו, באינטימיות שלנו, במגרש האימונים הביתי שלנו, ואת שאר האתגרים נדחה להמשך.

 

אוקי, כבר התקדמנו צעד נוסף, ושוב עולה השאלה, איזה מצב מתסכל הכי כדאי לנו לבחור בבית? וזה מביא אותנו למיקוד השלישי שאנו ממליצים לכם והוא – להתמקד במצב המתסכל של סגירת המסך, כמו סגירת טלויזיה, מחשב, פלייסטיישן או להחזיר אליכם את הנייד – כל מה שקשור למסך.

למה אנחנו ממליצים לכם להתחיל להתמקד דווקא במסכים?

סיבה ראשונה, כי זו התמודדות יום יומית שחוזרת על עצמה. כל יום אנחנו נדרשים לומר "די" למסך, ובאופן מפתיע זה דווקא מקדם את האימון שלנו, כי זה מאפשר לנו, הזדמנויות רבות ויום יומיות להתאמן עם הילד שלנו על מיומנויות החוסן החדשות. ואימון יום יומי ועיקבי יבטיח הפנמה מהירה.

 

סיבה שניה, המסך מאפשר תנאים טובים לביצוע האימון, כי זו התמודדות שאתם שולטים על התזמון שלה. מתי לומר לילד לסגור את המחשב או הטלויזיה, וכך קל לכם להיזכר, מהי תוכנית הפעולה שלכם – כך שהפעם ההתמודדות לא תתפוס אתכם לא מוכנים.  

 

סיבה שלישית, כי זו הזדמנות למנוע התמכרות. המסכים בחיי הילד, הם כל כך עוצמתיים ולכן ממכרים בקלות, וזו הזדמנות ליצור עם הילד שיתוף פעולה בנושא חשוב, מוקדם ככל האפשר, כך שיהיה לכם, קל לנהל את הזמן איתו, ולשים לב לא ללכת לאיבוד לשעות של מסכים, וליצור סדר יום שהוא גם בונה וגם מהנה.

 

סיבה רביעית, היא כי מסכים בימינו, הם המשאב החזק ביותר בבית, שמושך את הילדים. ברגע שנצליח לקבל שיתוף פעולה בנושא של מסכים, ללא מאבק, נוכל בעזרת המסכים, גם לקבל שיתוף פעולה בנושאים אחרים. למשל שהמסך האהוב מגיע אחרי משימה חשובה, כך שבעצם, מתהפך הגלגל והמסכים הופכים להיות לנו ככלי עזר בבית, לבניית הסמכות ההורית ולקידום הילד באפיקים שונים.

 

סיבה חמישית, סגירת המסכים, הם אחד המצבים הכי מתסכלים שקיימים כיום עבור רוב הילדים, ולכן אם נצליח להביא לשיתוף פעולה בנושא המסכים, בעזרת המיומנויות החדשות, אז בהמשך, יהיה לנו קל יותר להצליח במצבי תסכול אחרים, בהם נבחר להתמקד. נצליח בדבר הכי קשה, ומכאן הכל יהפך קל יותר.

 

לכן אם אתם בוחרים להתמקד במצב המתסכל של סגירת מסך, לא רק שאתם עוזרים לעצמכם לטפל בהתפרצויות זעם, אלא שתוך כדי אתם בונים תשתית נכונה של שיתוף פעולה, שתסייע לכם לעזור לילד שלכם, ליצור לעצמו הרגלים נכונים לחיים.

 

לכן, המיקוד השלישי שאנחנו ממליצים – הוא לבחור את המצב המתסכל של סגירת המסכים בבית, כמצב המתסכל הראשון והחשוב להתמקד בו. למצב זה נתחיל יחד לבנות את תוכנית הפעולה שלנו, ולבחון מהן מיומנויות החוסן המתאימות לו.

אז בואו נסכם במה עסקנו בפרק הזה – דיברנו על כך שהכוחות שלנו מוגבלים ולכן כדי להתגבר על התפרצויות הזעם, חשוב למקד את הכוחות שלנו כמו לייזר, הצענו לכם להתמקד באופן הבא:

בחרו להתמקד במצב מתסכל אחד ולא יותר

בחרו מצב מתסכל כזה, שמתרחש בבית שלכם

בתוך הבית, מומלץ לבחור את המצב המתסכל של סגירת המסכים, כמצב המתסכל הראשון והחשוב להתמקד בו.

עכשיו אנחנו הרבה יותר ממוקדים, ולכן כבר הסיכוי שלנו להצליח, עלה פלאים.

אנחנו ממשיכים יחד, הפרק הרביעי, הבא יתאר את עשרת מיומנויות החוסן של הילד, עליהם יש להתאמן, כדי להצליח להפחית מאבקים והתפרצויות זעם, סביב המצב המתסכל של סגירת המסכים.

כאן קרן פרקש ועמיר ניצני, נפגש בפרק הבא.

 

רוצים לשתף אותנו במחשבות או שאלות? כתבו ווצאפ לקרן פרקש 050-5646847

או רישמו מייל keren.ads@gmail.com